Nyheter om ,

Filippinernas jeepney-chaufförer i strejk mot utsläppskrav

De gamla motorerna spyr ut förorenande avgaser men nu strejkar jeepneyförare mot nya miljölagar. Det rapporterar frilansjournalisten Purple Romero från Manilla.

Den 30 september gick hundratals jeepneyförare över hela Filippinerna ut i transportstrejk mot vad de kallar en ”fattigdomsfrämmande klimatåtgärd”.  De ikoniska jeepneybilarna utgör landets huvudsakliga kollektiva transportmedel och protesterna rör den filippinske presidenten Rodrigo Dutertes beslut att alla jeepneybilar som är 15 år och äldre ska ersättas med en modernare version till i juni 2020. Det togs för två år sedan och har tidigare utlöst protester i Filippinernas större städer men för första gången är nu strejken landsomfattande.

54-årige Jaime Aguilar, jeepneyförare sedan 17 år, var en av dem. 

– Vi känner till klimatförändringarna och är inte emot regeringens åtgärder för att kämpa mot dem. Vi stödjer det här, men vad vi ber om är mer tid och högre subventioner, säger han.

Jeepneybilarna designades utifrån de amerikanska Willy Jeeps som användes under andra världskriget och började rulla på filippinska vägar under 50-talet. Vissa av dessa färgglada fordon är redan i dåligt skick och sprutar ut mycket rök, vilket bidrar till nedsmutsningen.

Men den moderniserade versionen är långt ifrån billig – 2 miljoner filippinska pesos (380 000 kr) – dubbelt så mycket som vad en vanlig jeepney kostar. Regeringen har bara anslagit 80 000 peso i subventioner för att förare ska kunna köpa de modernare fordonen. Resten måste förarna betala själv. 

– För dyrt. Vi tjänar bara 800 peso (150 kr) per dag och själv jobbar jag 14 timmar per dag för att få in det. Jag skulle aldrig ha råd, säger Jaime Aguilar.

Dutertes svar till förarna när han först presenterade utfasningen år 2017 var: ”Ni kan dö av hunger, jag bryr mig inte”. Men det finns också medborgare som försvarar presidentens sätt att agera i frågan. En hel del pendlare stördes av strejken och menar liksom Jorge Paterno att de förare som deltog i den borde förlora sin rätt att köra (jeepneyförare behöver ett statligt tillstånd).

Gerry Arances är chef för Center of Energy, Ecology and Development, en tankesmedja som fokuserar på utsläppsminskningar och skiftet till förnybar energi. Han stödjer Dutertes jeepneyprogram – men bara till viss del.

– Vi behöver modernisera vår transportsektor och fortsätta arbeta för hållbar teknologi men det borde inte ske på arbetarnas bekostnad, i det här fallet förare och småföretagare.

Jaime Aguilar säger att om regeringen inte lyssnar till dem kommer de att anordna ytterligare strejker över hela landet.

– Vi kommer att göra det om och om igen. Pendlare som drabbas av strejkerna bör komma ihåg att med modernare jeepneys kan priset på 9 pesos mer än fördubblas. Den extra kostnaden måste vi lägga på resenärerna.

Han menar också att att om regeringen menar allvar borde de sluta godkänna byggandet av nya kolkraftverk.

– Vi stödjer regeringens kamp mot klimatförändringar. Men om de menar allvar. Varför ska de bara fokusera på oss? 

**

Texten möjliggörs genom ett journalistprojekt som drivs av den brittiska organisationen OneWorld. Översättning Karin Elfving. Syftet är att genom lokala fotografer och journalister få in fler perspektiv i utlandsrapporteringen. Projektet finansieras av Sida men är redaktionellt oberoende.