Analys om , , ,

Engelsk fotboll i stor bojkott mot sociala medier

I en markering mot näthat uppmanar det engelska fotbollsförbundet alla att bojkotta Facebook och Twitter i protest mot den rasism och de hot som spelare utsätts för online.

I dag på valborgsmässoafton klockan 16 startar bojkotten som ska pågå till och med måndagen den 4 maj.

Klubbarna, spelarna och alla övriga involverade, inklusive den stora bulken av supporters uppmanas att delta. De tre största klubbarna på Facebook är Manchester United med över 73 miljoner följare, följt av Manchester City med dryga 40 miljoner följare och Arsenal med 37 miljoner. De och alla andra inblandade i bojkotten har delat de kommande dagarnas socialamedibojkott.

Kraften i kravet på bojkott ger en bild av det dagliga engagemang och den distributionskraft som finns bland alla fotbollsengagerade i sociala medier.

Bojkotten är en uppföljning på det brev som skickades till Facebook och Twitter den 21 februari.

I det vände man sig fotbollsförbundet till bolagens grundare ”Kära Mark och Jack” och krävde att företagen skulle filtrera och blockera rasistiska och stötande inlägg snabbare.

Det fanns även förslag på till exempel förbättrade verifieringsprocesser och för större stöd till brottsbekämpande myndigheter för att för att lagföra de som hatar och hotar online.

Sedan dess skriver det engelska fotbollförbundet i ett pressmeddelande har ”vissa framsteg gjorts” men upprepar nu sina krav idag med denna bojkott för att försöka ”få stopp på det outsinliga flödet av rasistiska meddelanden” och se till att det finns verkliga konsekvenser för näthatarna.

– Det är helt enkelt oacceptabelt att människor inom hela den engelska fotbollen och samhället fortsätter att utsättas för diskriminerande övergrepp online varje dag utan några verkliga konsekvenser för gärningsmännen, säger Edleen John ansvarig för internationella relationer och jämställdhet, mångfald och inkludering i det Engelska fotbollförbundet.

Frågan är på inget sätt ny inom fotbollen, men har under åren visat sig svår att tackla. Premier League samlar sitt antirasistiska arbete under sloganen No Room for racism där de skriver ”Det finns inget utrymme för rasism. Var som helst. Inte online, inte på läktaren, inte hemma och inte på gatorna. Vi måste alla umgås som fans, som spelare och som klubbar för att bekämpa diskriminering överallt där det finns i samhället.”

Bojkotten sätter också hopp till den nya starkare digitala lagstiftningen i Storbritannien som ska göra de sociala medieföretagen mer ansvariga för vad som händer på deras plattformar.

– Detta måste förändras snabbt, och vi fortsätter att uppmana sociala medieföretag att agera nu för att ta itu med detta. Vi kommer inte sluta prata om denna fråga och kommer att fortsätta att samarbeta med regeringen för att säkerställa att den nya digitala lagstiftningen ger tillräckliga befogenheter för tillsyn. Företagen för sociala medier måste hållas ansvariga om de fortsätter att sakna sitt moraliska och sociala ansvar för att ta itu med detta endemiska problem, säger Edleen John.

Det är tydligt att man hoppas att kunna rida på den våg av engagemang som nyligen visat sig för engelsk fotboll i samband med den föreslagna Superligan där alla sex Premier League-lag drog sig ur planerna efter att fansen reagerat.

När Sheffield Uniteds David McGoldrick intervjuas av Footballdaily gör han också den kopplingen. Han kommenterar bojkotten ”med att det sannerligen är på tiden” och vittnar om den rasism han och andra lagmedlemmar utsatts för.

Han lyfter fram hur snabbt det gick att göra något åt Superligan och undrar varför kampen mot rasismen är så långsam.

Det engelska fotbollförbundet uppmanar nu fler att ansluta sig till bojkotten av de sociala medieplattformarna. Hittills har även de brittiska organisationerna för cykling, cricket, rugby och tennis anslutit sig, uppger The Athletic.

Även UEFA ställer sig nu bakom bojkotten:

– Jag uppmanar alla, spelare, klubbar och nationella organisationer, att anmäla när spelare, tränare, domare eller tjänstemän utsätts för oacceptabla tweets eller meddelanden. Vi har fått nog av dessa fegisar som gömmer sig bakom sin anonymitet för att sprida sina skadliga ideologier, säger Aleksander Čeferin, President för Uefa i ett pressmeddelande.

Foto: Manchester Uniteds Facebookssida