Nyheter om ,

Ukraina: ”Så vann vi det digitala kriget”

Ukrainas förste vice premiärminister och digitaliseringsminister Mikhailo Federov säger till Blankspot att landets digitala motstånd mot invasionen segrat. Nu går man på offensiven. – Vi ger nu den ryska allmänheten en alternativ bild till Putins hegemoni.

På golvet inne på digitaliseringsministerns mycket rymliga kontor står ett löpband och i rummet invid breder ett fullt utrustat gym ut sig. När den 31 år gamla ministern – historiskt ung – tar emot tänjer musklerna ut hans svarta tajta tröja. 

Han är en av flera ur sin egen generation som sedan tre år bygger ett nytt Ukraina, bort från det postsovjetiska arvet. 

I det arbetet spelar digitaliseringen en stor roll. Ministern berättar hur den tidigare så utbredda korruptionen närmast stannat av efter att de offentliga upphandlingar digitaliserats.

– I vår digitala plan ska all regeringsadministration trots kriget vara digitaliserad till 2024 och i det ingår att ytterligare 3 000 byar ska ha nåtts av internet, säger Federov och vänder sin laptop mot mig.

Det är Federovs departement som organiserar det digitala motståndet mot den ryska invasionen av Ukraina.

Kriget i Ukraina utspelar sig till lika stor delar på nätet som på fältet. Den ständiga kommunikationen har varit en väsentlig del i den ukrainska kampen för frihet. 

På skärmen flimrar en kartbild fram där man kan se var i landet internet för tillfället fungerar, respektive inte fungerar, delvis beroende på krigets ödeläggelse av byar och städer. 

Satsningen på digitalisering har enligt Federov lett till att landet är ett av världens mest digitaliserade länder och stod väl rustat för både cyber- och informationskrigföring. Den ukrainska IT-sektorn representeras av mer än 200 000 specialister. De bidrar med cirka fyra procent av landets BNP och nästan en fjärdedel av den ukrainska exporten av tjänster. 2019 låg Ukraina på 12:e plats bland de största exportörerna av IT-tjänster globalt.

Genom AI sprider myndigheten just nu information till de ryska soldaternas anhöriga. 

– På kort tid har IT-armén registrerat en miljard klick från människor i Ryssland, berättar Federov. 

De anhöriga delges dessutom olika budskap olika dagar som: ”Den här personen du känner har dött i kriget”, ”20 000 döda ryssar under kriget i Ukraina”, ”Gå inte med i armén”, ”Ryssland för krig mot Ukraina, är en invasion, inte en specialoperation”. 

Kampanjen pumpas ut i alla digitala kanaler inklusive telefon och email. Varje dag ringer också ukrainska volontärer miljoner telefonsamtal till ryssar med de olika budskapen.

–– Snart börjar vi sända tv och radio på ryska och engelska över det ryska territoriet avslöjar Federov, ryssarna måste få veta vad som händer.

Den prioriterade plattformen för de digitala kampanjerna är i dagsläget Telegram som plingar till i telefonen var femte minut när Ukraina NOW, matar ut sin information och propaganda.

”Medborgarappen”, DIIA, som en dryg fjärdedel av ukrainarna har tillgång till för att få tillgång till sitt digitala pass, pension eller föräldraförsäkring har adderat en funktion för att medborgare ska kunna skicka in bilder eller videos över de ryska truppernas förflyttning.

Enligt Federov kan de se på reaktioner i det ryska samhället att kampanjerna har effekt. 

– Vi kan se både kvantitativa och indirekt kvalitativa resultat. Rysslands försök att påverka Ukrainas invånare når däremot ingen. Ryska kampanjer om att Ukraina är nazister är naturligtvis dömt att misslyckas eftersom 98 procent av befolkningen inte känner igen sig i den bilden, säger Mikhailo Federov.

Det finns en förklaring till att landet var så pass digitalt rustat när kriget bröt ut i februari och den tar sin början när kriget bröt ut i Donbass och Lugansk 2014. 

– Paradoxalt nog var det kriget och den ryska annekteringen av Krim som fick Ukraina att ställa om snabbt. Regeringen tvingades upprätta digitala rutiner för möten när ministrarna var utspridda i beredskapsläge. Idag håller regeringen i Kiev upp till tre online möten om dagen, säger Mikhailo Federov.

Genom dagliga inlägg i sociala medier har Zelenskyj stärkt Ukrainas motståndskraft. Och det har gett utdelning. Den palett av digitala tjänster som den ukrainska regeringen använt sig av har fått västvärlden att unisont engagera sig för Ukraina. 

Den applikation som seglat upp som den mest populära hos allmänheten är plattformen DIIA, (akronym för ukrainska Action). Det är en integrerad portal för statliga tjänster, med allt från lagring av e-dokument, som pass, körkort, men även sådant som covid-vaccinationsintyg. 

DIIA skriver oblygt på sin hemsida; Diia-portalen bevisar att om tjänsten inte finns online så existerar den inte alls! 

I dagsläget har sju miljoner ukrainare laddat ner den mångfacetterade tjänsten där invånarna numer även kan dokumentera och beskriva den egendom som förstörts av kriget. I text och bild har hittills 100 000 familjer gjort det fram till idag. 

Det finns numer också speltjänster som adderats där användarna kan spela med en drönare och skjuta sönder ryska stridsvagnar som bär symbolen ”Z”. 

– En välbehövlig terapistund för alla ukrainare avslutar landets digitaliseringsminister, Mikhailo Federov.

Detta är den tredje i en serie artiklar av Donald Boström från Ukraina (Läs också: Dagen då ryssarna tog över Krim samt Krönika: Rapport från en tågkupé i krigets Ukraina).

Framöver kommer ni få läsa om fler möten med politiker i Kiev, möta ungdomar, läsa om offren i Butja, Irpin, Makariv och lära känna soldater vid fronten. För att inte missa något prenumerera på Blankspots nyhetsbrev.

Missa inget. Få Blankspots nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer varje söndag med det senaste från Blankspot.

Bearbetar …
Klart! Du är med på listan.