Blankspot om

"Vi är journalistälskare"

Journalistik är ingen bra investering – men vi älskar journalister. Det konstaterade finansmännen Sven Hagströmer och Jonas Nordlander när de berättade varför de stöttat Blankspot.

 – Svaret på frågan om journalistik är en bra investering är nej. Det svarade finansmannen Sven Hagströmer när han under Blankspotdagen den 9 maj fick frågan varför han har gått in med 1,7 miljoner kronor i Blankspot under fem år.



– Det har inte ett skvatt med avkastning att göra. Jag älskar journalister. Det är inte poliser och åklagare som kommer på de stora sakerna, det är journalister. Och idag lever journalister väldigt farligt, sade Sven Hagströmer.

Blankspots chefredaktör Martin Schibbye tecknade en mörk bild av situationen för pressfriheten i världen, där journalister fängslas, skjuts och kidnappas runt om i världen och refererade till den allt värre situationen för de kollegor som fortfarande sitter fängslade i Kalityfängelset som en av bakgrunderna till Blankspot.

En erfarenhet som Sven Hagströmer ansåg ha varit ”danande för den personliga utvecklingen”.

–  Ni journalister är beredda att gå i döden för journalistiken, när jag träffade er såg jag några som älskade sina jobb, och utan den passionen att flyga upp klockan sex på morgonen, så blir ingenting gjort, fortsatte Hagströmer

Finansmannen Jonas Nordlander, som tillsammans med kollegan Filip Engelbert bland annat grundat Avito, gav liknande förklaringar till varför de har investerat i Blankspot.

– Vi är journalistälskare. Vi har bott och verkat i länder med ett väldigt förtryck mot människor och journalister. Det fria ordet ligger oss varmt om hjärtat, sade han.

De båda entreprenörerna konstaterade också att branschen under de senaste åren passerat en vändpunkt och att det i dag  går att ta betalt för journalistik.

– Man käkar ju en bulle och tar en kaffe för 100 kronor då borde man vara beredd att betala 50 kronor för en artikel för att stödja något man gillar – om det bara serveras på ett enkelt sätt. Nu har vi mobiltelefoner som ligger i allas fickor och kan man då trycka ut saker från världen och Sverige till dem, då kan Blankspot ta in pengar. Folk gillar nyheter, sa Jonas Nordlander.

Sven Hagströmer höll med.

– Ni borde hitta en betalningsmodell så att ni inte bara är beroende av sådana här galningar, men dit tar det tid att nå. Först måste ni sprida namnet och varumärket så att man vet att det här är bra och av hög kvalité.



Brit Stakston beskrev att även om vi på Blankspot har det entreprenöriella i oss så är vi inte några ”VD-typer” och beskrev hur mötet med investerarna gett energi i frustrationen över all administration.

– Det härligaste med att träffa er är den energi och jävlaranamma man får av att gå tillbaka till det vanliga jobbet efteråt och inte bara se all administration.

På frågan vad de skulle vilja se mer av när Blankspot firar fem års jubileum om tre år, svarade Jonas Nordlander att det viktigaste var att jobba på räckvidden.

– Det finns ett intresse för god journalistik, men den måste tillgängliggörs på de platser som ungdomar är på.

Han lyfte fram Blankspots satsningar på VR som ett steg i rätt riktning.

– Men om man inte får “reach” blir verkningsgraden så mycket lägre. Räckvidd är vad jag byggt min karriär på och i ert fall blir det ”Dubbel Whammy”, reach innebär bätttre livslängd, men också ett existensberättigande.

Sven Hagströmer höll med om vikten av att nå ut och ville se mer granskning av korruptionen i världen, men också en satsning på bildjournalistiken.

– För fotograferna sker jaktsäsongen hemma vid redaktionerna och om jag fick önska mig någonting så skulle det vara att ni la ännu mer kraft på bildjournalistiken.

Hjälp oss göra mer journalistik!

Vi tror på att i nära dialog med publiken ta fram nyskapande och icke-linjär journalistik. Inget är så effektivt om man vill avslöja maktmissbruk och korruption som att stötta journalistik.

Som prenumerant kan du bidra med din kunskap och bli en del av en rörelse för journalistik – som vaccin mot en antidemokratisk utveckling i världen.