Analys om ,

Twitter lanserar en ny betallösning och adderar gruppfunktioner

Nu lanserar Twitter nya funktioner för att erbjuda aktiva twittrare - från opinionsbildare till publicister - en möjlighet att kunna ta betalt av sina följare.

På den första av två dagars presentationer för investerare offentliggjorde Twitter några nyheter för att förbättra samtalstonen ytterligare på plattformen och öka intäkterna.

Dagen ägnades till stor del om att resonera om hur samtalsklimatet ska göras tryggare och mer relevant för användarna men störst nyfikenhet väckte de nya betalfunktionerna.

Twitter kommer under året erbjuda sina användare möjligheten att ta betalt av sina följare för tillgången till extramaterial och för att skapa och ansluta sig till nya grupper runt olika intresseområden. Det sistnämnda skulle vara twitters version av gruppfunktionaliteten hos Facebook. Tjänsten kallas “Super followers” och det innehåll som följare kan tänka sig att smidigit betala för på twitter är enkla att se framför sig.

Skärmdump från Twitters videopresentation för investerare #TWTRAnalystDAY

Det kan vara tillgången till ett nyhetsbrev, som kopplas till aktuella världshändelser, fortsättningen på en twittertråd eller exklusiva “bakom kulisserna tweets” eller att man får en badge som visar att man ger sitt stöd.

Den här funktionen kan säkerligen bli attraktivt för opinionsbildare, kulturaktörer och även publicister.

Det är ett sätt att ta upp kampen med plattformar som erbjuder sina användare möjligheten att att få betalt för sitt innehållsskapande som till exempel Patreon och Youtube. Dessutom ett sätt att ta tillvara de nischade intressediskussioner som redan sker men också erbjuda en möjlighet att diskutera det bortom det stora offentliga samtalet om till exempel pandemin som pågår nu.

Trenden går ju sedan länge till mer engagerade communities än viljan av att dela allt med alla.

Skärmdump från Twitters videopresentation för investerare #TWTRAnalystDAY

Twitter presenterade några skärmbilder där summan 4.99 USD per månad användes som exempel för tillgången till en del sådant exklusivt innehåll. Twitter kommer förstås ta en avgift precis som de andra plattformarna gör.

Varje användare bestämmer sedan om man vill twittra till alla sina följare eller enbart de som finns inom en community. För oss på Blankspot låter det här som en utmärkt funktion att samlat diskutera olika världshändelser och politiska skeeenden med olika kunniga följare inom de olika områden vi bevakar. Vi söker alltid sätt att enkelt föra dialog med våra läsare. Och vi har helt olika följare på Facebook, Twitter, Instagram och Clubhouse.

Det här möjliggör också för opinionsbildare som haft det svårt att tänka ut vilka fördelar som kan locka deras twitterföljare till Patreon. Här kommer det öppna sig affärsmöjligheter för aktiva opinionsbildare på twitter. Det bli deras motsvarighet till influencers vloggande och tiktok.

Twitters version av Instagrams Stories eller Snapchat – som kallas Fleets har nog inte varit den funktionalitet som riktigt funnit sitt användningsområde på twitter men tror på Super followers och grupper tillsammans med deras satsning på Twitter Spaces som är en rumsfunktion liknande den Clubhouse erbjuder för diskussioner.

Detta kan vara helt rätt vägval för Twitter för att låta plattformens samtal bli mer fokuserade och med mindre hat och hot i samtalen men med twitters unika funktion för den mesta skarpa realtidsrapporteringen. Det är en plattform född ur krisskeenden och detta har varit plattformens absoluta styrka från första början.

Missa inget. Få Blankspots nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer varje söndag med det senaste från Blankspot.

Bearbetar …
Klart! Du är med på listan.