
Analys om Coronavirus, Medieutveckling
Regeringens nya mediestrategi för att få unga att minska smittspridningen
Enligt Folkhälsomyndighetens senaste siffror är smittspridningen som störst bland unga mellan 20-29 år. Regeringens strategi för att få nå ut till unga inkluderar därför nu även influencers.
Av Brit Stakston 11 december, 2020
Regeringen med statsminister Stefan Löfven i spetsen har efter presskonferensen i slutet av november där tonen skärptes till rejält om allas ansvar arbetat med allt fler nya mediekanaler för att nå ut med sina budskap.
Blankspot har tidigare skrivit om Löfvens skarpa formuleringar riktade mot unga som bland annat varnade för att det man gör nu kan avgöra “vilka som är med oss” på lucia eller julafton.
SSU:s ordförande Philip Botström hade även någon vecka tidigare uppmanat statsministern att bjuda in influencers så att de skulle förstå allvaret och inte aningslöst dela med sig av festbilder.
– Just nu uppmanas vi alla i Sverige, inte minst vi unga, att stanna hemma och undvika folksamlingar och privata fester. Ändå har vi kunnat se i flera veckor och månader nu hur flera tunga influencers hänger ute på smockfulla nattklubbar, arrangerar fester och spelar ner allvaret i pandemin, sa Philip Botström till Aftonbladet.
Några av de influencers som kritiserats för sitt festande de senaste veckorna var till exempel komikern Johanna Nordström och Edvin Törnblom som driver den framgångsrika podden Ursäkta.
Med allt detta som bakgrund sker nu riktade informationsinsatser för att nå unga via medier som når de unga direkt och genom influencers som har en nära relation till sina följare.
Statsministern har deltagit i en rad livesända samtal hos bland annat Veckorevyn och influencern Therese Lindgren. Kulturministern Amanda Lind har också svarat på frågor hos Penny Parnevik och även inrikesministern Mikael Damberg och socialminister Lena Hallengren har synts hos olika influencers.
I den svenska strategin har stort fokus varit på riskgrupper och nu behöver man finnas där unga finns.
Redan under valet 2018 märktes det tydligt att influencers var en viktig del av medievalen för politiker. Det fanns väl ingen partiledare som inte lagade mat med MatGeek eller pratade med Margaux Dietz i hennes talkshow Partitempen. Isabella Löwengrip överlät sitt instagramkonto till Annie Lööf och Bianca Ingross uttalade öppet sitt stöd för Centerpartiet inför sina många följare.
I det amerikanska presidentvalet har influencers också spelat en stor roll i kampanjandet.
Det största värdet för regeringen, sidan av dessa mediekanalers räckvidd och närhet till den unga publiken är det som sker i kommentarsfältet. Det ger en tydlig bild av vilka frågeställningar som engagerar unga allra mest.
I samtalet med Terese Lindgren var det uppenbart att det fanns många frågor om hur de å ena sidan uppmanas hålla distans när de å andra sidan befinner sig i trånga klassrum varje dag.
Irena Pozar är cheredaktör på Veckorevyn och berättar om hur hennes tankar gått gällande Löfvens medverkan hos dem.
– När vi drog igång kampanjen #räddajulen hade vi som plan att kontakta Löfven, men han hann före. Hans pressekreterare hörde av sig till oss, och vi föreslog då att vi skulle göra en livesändning och allt innehåll som rör corona är redaktionellt, säger Irena Pozar.
– Vi gör det för att vi försöker få ut information på ett tydligt sätt till målgruppen som behöver den mest, säger Irena Pozar och adderar att inläggen har ett otroligt högt engagemang och räckvidd, så följarna är väldigt positiva och glada över insatsen.
Läs mer:
SVT: Mediestrategen om nya strategin
Av Brit Stakston
Hjälp oss skriva mer om Coronavirus!
Coronapandemin har fört ut oss alla till en outforskad del av kartan och skapat stora utmaningar för demokratin. Vi fokuserar på att berätta om detta.
Stöd oss genom att skänka ett engångsbelopp via Swish 123 554 35 41 eller genom att bli medlem för fortsatt bevakning av pandemins effekter på demokratin.