Nyheter om ,

Migrantarbetare i Qatar höjer sina röster på Tiktok: ”Vi är människor, inte slavar”

I Qatar berättar tusentals av landets migrantarbetare dagligen om sin vardag på appen Tiktok för att visa upp det bra - och det dåliga. Det har blivit en plats där migrantarbetarna kan höja sina röster och berätta om sina liv, långt bortom statens vakande ögon och kontroll.

Videoappen Tiktok är den snabbast växande sociala medieplattformen i världen och har idag laddats ner över 800 miljoner gånger. Appens mest virala klipp består ofta av dansutmaningar eller mattips men i Qatar har plattformen även fått en annan betydelse.

Under taggar som #khadamalifematters, som betyder hembiträde på arabiska, och #qatar2022 har tusentals migrantarbetare laddat upp klipp i vilka de kritiserar arbetslagarna och situationen i landet.

Ett flertal tar även ställning kring den underliggande diskrimineringen som de upplever till följd av sin nationalitet eller sit arbete.

En filippinsk arbetare under användarnamnet @jofaaw lyfter det här i en så kallad Duet-video, som innebär att man lägger upp en redan existerande video med sin egen text. 

I videon syns en kvinna intervjuas av en kuwaitiska tv-kanal där hon kritiserar just hembiträdenas användning av TikTok.

“Ya Allah frun!!! Du tror att khadama inte har rätt att använda sociala medier för att du behandlar khadamas som djur!!! Vi är människor, vi är arbetare, inte slavar. När vi dör kommer gud inte skilja på dig madam och khadama!!!! I gud ögon är vi likvärdiga!!! Tro inte att du är annorlunda på grund av dina pengar!!!” säger @jofaaw i sitt inlägg.

@jofaaw

#duet with @الاولى 24 #العمالة_المنزلية 😔😔😔😔 theres nothing wrong being khadama,we are human like you,we are worker not a slave😟😟😟😟

♬ original sound – الاولى 24
Hundratals migrantarbetare i Qatar har börjar höja sin röster på videoappen Tiktok. I ett klipp som en filippinsk arbetare har lagt upp kritiserar hon en kvinna som säger att hembiträden i Qatar använder appen för mycket.

Hon är bara en av många som använder tiktok för att lyfta problemen med att hembiträden inte respekteras eller blir behandlade bra, något som tidigare har uppmärksammats i flera andra Gulfstater. 

I en artikel som New York Times publicerade förra året vittnade ett flertal kvinnor om hur det är att arbeta som hembiträde i Saudiarabien. Många menade att användningen av tiktok har gett dem en möjlighet att dela med sig av sina berättelser och få stöd av andra som är i en liknande situation.

– Här är det riktigt tufft. Det slutar med att du gråter varje dag. Men när du ser de positiva kommentarerna på dina videor, är det som att du känner: åh, den här personen förstår, säger Brenda Dama, en 26 årig kenyan som arbetar för en välbärgad familj i landet.

I dagsläget finns det över fyra miljoner människor som arbetar som hembiträde i gulfstaterna varav de flesta är kvinnor från Sydasien och Afrika. Enligt siffror från år 2020 är det runt 173 000 som är bosatta i Qatar och minst hälften av dem arbetar i privata hushåll.

I samband med förberedelserna inför VM har pressen på Qatar ökat och kritiken har haglat för landets hantering av migrantarbetare, däribland även de utländska hembiträdena och städarna.

I en rapport som Amnesty publicerade år 2020 intervjuades över hundra hembiträden i Qatar. Deras berättelser målar upp en bild av långa arbetsdagar, ofta utan vila, och en vardag som bestod av hot och trakasserier. Många har känt sig isolerade, något som kan vara en av förklaringarna till att man söker sig ut på tiktok. 

Genom appen kan kvinnorna hitta likasinnade och enligt Zahra Al Anssari, en qatarisk tiktok-influenser, är videorna också ett sätt för migrantarbetarna att synliggöra svårigheterna. 

– Det är ett bra sätt att sprida medvetenhet, säger hon till tidningen Middle East Eye (MME).

Ytterligare ett sätt som appen används på är för att att sprida information kring strejker och protester. 

I en video som publicerades i februari syns en man som talar hindi prata med en stor grupp arbetare från företagen UrbaCon Trading & Contracting Company (UCC). 

Enligt Doha News hade företagen förlängt arbetstiden för de anställda och tagit bort deras enda lediga dag för att “avsluta VM-projekten i tid”.

I videon säger mannen att de alla måste stå upp för sina rättigheter och kräva bättre arbetsvillkor från sina arbetsgivare. 

– Ni kom hit frivilligt men kan inte lämna frivilligt. Ni har problem med mat och med medicinsk hjälp, säger mannen i videon.

Tiktok i Qatar används även för att sprida information kring strejker och protester. I en video som publicerades i februari syns en man uppmanar en stor grupp arbetare från företagen UrbaCon Trading & Contracting Company (UCC) att stå upp för sina rättigheter.

Även om det har gjorts vissa framsteg gällande arbetsformerna i Qatar är det fortfarande förbjudet för migrantarbetare att bilda fackföreningar. Till följd av risken att bli uppsagda, eller till och med utvisade, är det därför också ovanligt att arbetarna deltar i strejker.

Men under de senaste åren har fenomenet blivit vanligare. Bland annat genomfördes en strejk i augusti som Blankspot tidigare har skrivit om som resulterade i att ett stort antal migrantarbetare utvisades. 

Enligt en qatarisk säkerhetskälla som talat med tidningen MME har nästan varje protest den senaste tiden först dykt upp på tiktok. Enligt källan visar det här vikten av sociala medier för att uppmärksamma arbetarnas svåra situation.

– Men de [videoklippen] presenteras på ett fånigt sätt, oftast med Bollywood-låtar och dialoger i en slow-motion-redigering, säger han.

Enligt en analys som tidningen MME genomförde när de granskade 400 olika klipp och intervjuer på tiktok så finns där vissa tydliga likheter. En av de främsta är att många använder appen som en slags dagbok och för att hitta en gemenskap. Många videos fokuserade på saker som påminde arbetarna om sina hemländer med tillhörande texter om hur de saknade sin familj eller sitt land. 

I sin tur har likasinnade landsmän kommenterat klippen med igenkännande ord om hur de själva saknar sina hem.

Enligt marknadsföringsföretaget Start.io är det knappt en halv miljon i Qatar som har Tiktok vilket betyder att var sjätte person i landet använder appen. Inom åldersgruppen 25-34 år har 72,7 procent laddat ner den.

Tiktok har därmed visat sig vara mer än en plattform där man bara dansar och sjunger.

Ja, jag vill prenumerera!

Läs köpvillkoren innan du beställer.

Toppbild: Wikimedia commons

Hjälp oss skriva mer om Demokrati!

Blankspot sätter ljuset på olika demokratirörelser runt om i världen.

Vad finns det att lära av demokratiaktivisters arbete i Etiopien, Ungern, Bolivia eller andra platser i världen? Är det WhatsApp eller dörrknackning som är det viktigaste verktyget – och hur tänker unga människor om sin framtid.

Stöd oss så kan vi bredda bevakningen med fler artiklar, reportage och filmer om detta. Du kan skänka ett engångsbelopp via Swish 123 554 35 41 eller prenumerera.