Blankspot om

"Extremister har aldrig haft förtroende för medier"

Förtroendet för de svenska medierna är starkt och har varit det i 30 år. Det sade tidningsutgivarnas ordförande, Jeanette Gustafsdotter under Blankspotdagen den 9 maj. Skillnaden mot tidigare är att det nu bedrivs en organiserad kampanj mot svenska medier.

Svenska medierna kritiseras allt oftare för att mörka, ljuga och för att undvika att publicera det som inte anses politiskt korrekt. Enligt Tidningsutgivarnas ordförande, Jeanette Gustafsdotter, beror det på en organiserad kampanj mot svenska medier.



– Man har gjort om det politiska landskapet, man har nättroll och man vill driva opinion. Det gör man genom angrepp på medierna, sade hon på Blankspotdagen den 9 maj.

Generellt anser hon dock att förtroendet är stabilt och har legat på samma nivå i 20-30 år. De grupper som däremot har en annan syn är extremistgrupper, både på höger och på vänsterkanten.

– Extremistgrupper har aldrig haft förtroende för medier. De vill använda medier för andra syften, för sin egen politik, sade Jeanette Gustafsdotter.

Hjälp oss göra mer journalistik!

Vi tror på att i nära dialog med publiken ta fram nyskapande och icke-linjär journalistik. Inget är så effektivt om man vill avslöja maktmissbruk och korruption som att stötta journalistik.

Som prenumerant kan du bidra med din kunskap och bli en del av en rörelse för journalistik – som vaccin mot en antidemokratisk utveckling i världen.