Nu växer initiativen där publiken är med och betalar för innehållet. Journalister tvingas hitta nya finansieringsmodeller när mediehusen inte längre vill eller kan betala – en kreativ och nödvändig väg att gå – eller ett sätt att köpa innehåll och åsikter för pengar?
Av Blankspot 4 december, 2018
Se diskussionen hos Publicistklubben med Brit Stakston från Blankspot, Ivar Arpi, ledarskribent, Svenska Dagbladet och Isobel Hadley-Kamptz, författare, skribent, opinionsbildare.
“Sluta gnäll och samla in egna pengar”, sammanfattar @KarinHubinette diskussionen om crowdfunding #pkdebatt
— Martin Schibbye (@martinschibbye) December 3, 2018
“Att bidra med en 100-lapp ger en unik och nära relation till läsarna, något som i förlängningen leder till ett förtroende för journalistiken, nyckeln är att få läsare att försvara journalistik”, säger @britstakston #pkdebatt
— Martin Schibbye (@martinschibbye) December 3, 2018
“Att jobba medskapande med 9000 läsare i en facebookgrupp, poliser, psykologer, ensamkommande, gör journalistiken bättre, läsarnas kunskap otappad resurs”, säger @britstakston #pkdebatt
— Martin Schibbye (@martinschibbye) December 3, 2018
Av Blankspot
Hjälp oss göra mer journalistik!
Vi tror på att i nära dialog med publiken ta fram nyskapande och icke-linjär journalistik. Inget är så effektivt om man vill avslöja maktmissbruk och korruption som att stötta journalistik.
Som prenumerant kan du bidra med din kunskap och bli en del av en rörelse för journalistik – som vaccin mot en antidemokratisk utveckling i världen.